maanantai 5. maaliskuuta 2012

Olen ilolla paha ihminen

Tällä hetkellä mun pitäis istua bussissa taikka ihan vaan autossa matkalla kohti teatteria. Mutta enpä istu. Ja olen todella iloinen siitä.

Kyse ei ole siitä, että teatterissa olisi jotakin vikaa. Ei ole.  Todellakaan. Ei ole, jos se tehdään ihanasti ja hyvin ja kun on mahtava ohjaaja ja mahtavat teatterilaiset. Niinkuin Tiksissä on. Tuntuu vaan, että tää toinen teatteri, jossa käyn (en nimiä mainitse, koska kohta mut haastetaan oikeuteen, koska en antanut hyvää kuvaa "täydellisestä ryhmästämme") menee koko ajan huonompaan ja huonompaan suuntaan. Siellä on selvittämätön ongelmien vyyhti, joka ei tunnu millään ratkeavan. 

Meillä vaihtui ohjaaja. Entinen oli mulle suuri roolimalli, oikea taiteilija, ihana ihminen ja sitä edellinen myös! Nykyisen kanssa olen nyt tässä viimeiset puoli vuotta yrittänyt tulla kaikin keinoin toimeen ja joka kerta vaan huomannut, että välillä ihmisten maailmat ei kohtaa. Ryhmä on hajanainen ja passiivinen. Treenit menevät, joka kerta samalla kaavalla ja tilaa luovuudelle ei juurikaan ole. En koe oloani kotoisaksi ja tuntuu, että joudun vaan koko ajan olemaan joku muu (teatterissa aika usein, mutta roolin nyt voi aina riisua pois). Vaikka olenkin nyt ainakin jonkinasteinen lintsari, niin musta tuntuu aivan mielettömän hyvältä, koska ongelmateatteri ei anna, mutta ottaa sitäkin enemmän.

Sen sijaan, että kärvistelisin oppimatta mitään uutta ja tuskastumalla, voin pyhittää tämän illan jollekin tärkeälle. Kävelyllä käymiselle ihanassa kevätilmassa. Kirjan lukemiselle. Hakemusten kirjoittamiselle. Läksyjen tekemiselle. Siivoamiselle. Ihan mille tahansa.

Negatiivisista asiosta ei kannata pitää kiinni, joten ainakin aion pitää taukoa tästä iljetyksestä. Mulla on kyllä nyt ensiviikkoisten esitysten myötä semipaljon teatteritaiteilua mun elämässä, joten se riittäköön. Teatteri on rakkaus, huono teatteri toimimaton pakkaus. Miksi keskittyä huonoihin asioihin, kun voi valita hyvät? I see no reason.

Pitää osata luopua. Mä en vielä osaa. Mutta opettelen.  Löydän itseni ehkä uudestaan tuolta jo ensi viikolla, antaen tuhannenen mahdollisuuden. Toivottavasti en pettyen vaan löytäen ilon uudestaan. Hankalaa vaan kun mun ei anneta kannatella sitä omana itsenäni siellä kovin kauaa.




Olen unohtanut tämän 10 asiaa vähäksi aikaa, joten täältä pesee

1. Juha Tapio soi päässäni
2. Haluaisin syödä kakkua
3. Olin aivan intona, kun huomasin, että viikonloppuna olisi luvassa riparitapaamisia!
4. Olen hävittänyt mantsankirjani
5. Opin tänään vähän kiinaa
6. Minulla on pakkomielle keksiä sanoista riimejä.
7. Tulevaisuuden ammattini on niin totaalisen auki kuin vain voi olla
8. Olin onnellinen, koska tajusin asioita matikan tunnilla
9. Kävelin tänään Monan kanssa kotiin suklaata syöden!
10. Haluaisin pitää kesänsuunnitelluiltamat!

5 kommenttia:

TinaKatsku kirjoitti...

jeee mä oon ilonen et oot meiän ihanassa ja maailman parhaassa ryhmässä <33!!

Jessiina kirjoitti...

Niin mäkin! Ihan superilonen! :))

Essi T kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Essi T kirjoitti...

Kai mä pääsen sun kesäsuunniteluihin? :) Nyt ois tosi hyvä flow siihen! Ja hei joku päivä meijän pitää jutskata ja tehä kaikkee kivaa! :) Har du nagon i onsdag? Eller lördag? Siihen loppu mun ruotsin osaaminen, mut nähää huomen ja jubaillaan taas :)

Jessiina kirjoitti...

Pääset tietenkin, sua noilla suunnitteluilla vähän niinkun ajattelinkin! Ei ole keskiviikkona mitään, paitsi, että ajattelin pyhittää sen hakemuksille, mutta ehtiihänm sitä. Viikonloppuna on riparijuttuja, mutta ei niissä koko päivää mene! Ja vi ses!